ITIL- och processutbildning | ITIL foundation för offentlig sektor

ITIL- och processutbildningar

Vi erbjuder ITIL-utbildningar för alla typer IT-organisationer. Fokus ligger på att skapa ITIL-processer som fungerar i praktiken – med tydliga roller, mätbara mål och styrning som stärker tjänstekvalitet och uppfyller krav enligt SLA:er. Alla utbildningar anpassas efter organisationens målgrupp, mognadsnivå och befintliga ITSM-verktyg.
ITIL-utbildning | ITIL Certifiering | ITIL Foundation

ITIL-utbildningar anpassade efter era behov och ambition

Målgrupper

  • Service Desk och supportteam:
    Praktisk hantering av incident och request.
  • Processägare och processledare:
    Design, styrning och uppföljning.
  • Tekniska team och utvecklare:
    Samspel mellan problem, change och CMDB.
  • Chefer och styrgrupper:
    KPI, rapportering och beslutspunkter.
  • Projekt- och förvaltningsledare:
    Överlämning till förvaltning, pm3-gränssnitt.

Utbildningar

  • ITIL Foundation – Certifieringsgrundande (2 dagar)
    Officiell ITIL-foundation enligt standardiserar kursplan och litteratur.
  • ITIL i praktiken – Grund (1 dag)
    Översikt av ITIL, tjänstebegrepp, SLA, roller och mätetal
  • Incident & Request – Effektiv support (½–1 dag)
    Klassificering, prioritering, FCR, kunskapshantering och självservice.
  • Problem Management – Rotorsak och bestående lösningar (½ dag)
    RCA-metoder, kända fel, åtgärdslogg och effektuppföljning.
Hör av dig

Utbildningar forts.

  • Change Management med CAB (½–1 dag)
    Riskklassning, godkännanden, planering, kommunikation och efterkontroll.
  • CMDB & tjänstekarta (½ dag)
    Datamodell, relationer, kvalitetskriterier och rapportering.
  • Service Level Management (½ dag)
    SLA/OLA, mätning, rapportpaket och dialog med verksamheten.
  • ITIL + pm3 (½ dag)
    Roller, forum och gränssnitt mellan processer och förvaltningsobjekt.
Hör av dig

Anpassade utbildningar

Vi tar fram rollspecifika pass med era exempel och data:

  • För supportroller:
    Ärendeflöden, kunskapsstandard, “shift-left”.
  • För processägare/ledare:
    Målbild, RACI, KPI och förbättringscykel.
  • För tekniska team:
    Felklassning, problemtriggers och change-rutiner.
  • För chefer/styrgrupper:
    Beslutsforum, rapportmallar och åtgärdsstyrning.
Hör av dig
Kanske de mest nöjda kursdeltagarna i Sverige!

Våra kursdeltagare tycker till!

Här hittar du vad våra kursdeltagare tycker om våra ITIL- och processutbildningar. Genom ärliga omdömen och betyg får du en inblick i hur utbildningarna upplevs i praktiken
5.00
IT-strateg
5.00
Förvaltningsledare
5.00
Processledare
5.00
Projektledare
5.00
Tjänsteansvarig
5.00
Driftchef
5.00
Digitaliseringsstrateg
5.00
Supportchef
5.00
Processledare
Anpassade ITIL- och processutbildningar för alla roller

Lärandemål och effekter

Efter varje utbildning finns en konkret handlingsplan: prioriterade åtgärder, ansvar och mätetal. Effekter som typiskt uppnås: kortare ledtider, högre förstalinjelösning, färre återkommande fel, färre förändringsfel och bättre uppföljning per tjänst.
Vi har hjälpt många IT-organisationer att anamma ITIL